Breaking News

Friday, July 11, 2008

Sketsa Nusantara

KAUM ADAM INDONESIA RATAPI KEHILANGAN MAK EROT

JAKARTA (Jumaat): Seorang penyiar blog di Indonesia merintih sedih kelmarin apabila menerima berita kematian Mak Erot, seorang pakar urut ‘senjata lelaki’ yang paling terkenal di Jawa Barat.

Mak Erot, dilaporkan berumur dalam linkungan 101 hingga 130 tahun, meninggal dunia minggu lepas. Dia terlalu dikagumi di kalangan kaum lelaki di Pulau Jawa kerana kehebatan urut kebatinannya bagi siapa jua di antara lelaki yang mahu memanjangkan ‘senjata sulit’ masing-masing, demikian menurut Harian Kompas yang dipetik di sini kelmarin.

Si Jengkol, penyiar blog berkenaan merintih: “Oh tidak, aku tak berpelung lagi sekarang menemui Mak Erot kerana dia sudah meninggal. Apakan daya..... aku harus membeli sebuah mesin penyedut buat menyelesaikan masalah ku.”

Berjuta-juta kaum lelaki Indonesia, terutama dari Jawa Barat sendiri, turut bersedih dan merasakan kehilangan Mak Erot sebaik saja berita mengenai pemergian dukun mistik ini tersebar ke seluruh negara.

Berasal dari perkampungan Caringin, Jawa Barat, Mak Erot menggunakan pelbagai jenis bahan herba dan ilmu kebatinan bagi memenuhi cita-cita pelanggannya yang mahu memanjangkan senjata sulit masing-masing.

Populariti Mak Erot begitu terserlah di serata Pulau Jawa sehingga namanya menjadi sebutan umum. Malah kisah-kisah menarik mengenai dirinya menjadi tarikan iklan dan bahan cerita paling popular untuk filem-filem cinta remaja di Indonesia.

No comments:

Designed By