Breaking News

Monday, July 21, 2008

PROTON LAWAN MERCEDES

ANTARA PERDANA EXCUTIVE & MERCEDES

Banyak pihak yang menjerit apabila Kerajaan Negeri Trengganu mengambil keputusan membeli kereta jenis Mercedes Benze menggantikan Perdana Executive untuk anggota-anggota Exconya.

Apabila ditanya Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, memberitahu para pemberita di Lumut hari ini bahawa isu menggantikan Perdana Executive dengan mercedes Benze ini akan dibawa kepada Kabinet Kerajaan Pusat untuk dibincangkan.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said seharusnya menyediakan alasan yang memang kukuh apabila bertindak membeli 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor dengan peruntukan RM 3.43 juta, menggantikan Perdana V6 Executive untuk Exco dan pegawai-pegawai tinggi Kerajaan Negeri.

Ahmad Said pastinya sudah membuat kira-kira terperinci sebelum membuat pertukaran kontroversi ini, apalagi dalam ketika rakyat menghadapi masalah kenaikan harga tinggi bagi hampir semua barangan keperluan pengguna berpunca dari kenaikan harga minyak mulai minggu ketiga Jun lepas.

Perdana Executive adalah kereta keluar Proton. Demikian juga dengan kereta jenis Wira, Satria, Saga dan seterusnya.

Selepas tiga bulan sahaja membeli dan menggunakan kereta Wira Aeroback 1.3 enam tahun dulu, ‘bearing’ roda belakangnya sudahpun mula menimbulkan masalah, mengeluarkan bunyi dengung, bising dan ternyata rosak.

“Bagaimana bearing roda bagi sebuah kereta yang baru digunakan cuma tiga bulan di Kuala lumpur boleh rosak?” Ini persoalan yang bermain di kepala.

Kos mengganti bearing baru untuk keroskan Wira Aeroback ini tidaklah begitu tinggi. Soalnya cuma agen Proton enggan menukar ganti baru bearing yang rosak dengan alasan kereta ini tidak dihantar untuk servis biasa seperti syarat yang ditetapkan.

Bayangkan susah payah yang terpaksa ditanggung oleh pengguna, masa yang terpaksa diambil untuk menghantar kereta ke pusat pembaikan, dan lain-lain, cuma kerana (mungkin) bearing yang dipasang dari mutu yang rendah, atau ia telah tidak dipasang dengan teliti.

Kita percaya Perdana Excecutive juga tidak sepi dari menghadapi ciri-ciri masalah yang hampir serupa dengan Wira Aeroback di atas, atau kereta-kereta lain keluaran Proton.

Kalau ditanya kepada pemilik-pemilik Perdana berhubung kualitinya, maka mereka lazimnya mengakui pelbagai masalah yang kerap dihadapi. Paling teruk ialah ketika berhadapan dengan masalah kerosakan automatic transmission, sistem kawalan kotak komputer, kerosakan sistem pendingin udara, kos menukar baru clutch pressure plate, kos mengganti baru spark plug dan pelbagai lagi.

Kerosakan-kerosakan di atas mudah sahaja berlaku ke atas sebuah kereta Proton Perdana meskipun ia baru berumur satahun dua.

Dan paling mengejutkan kos yang terpaksa ditanggung oleh pemlik apabila berhadapan dengan kerosakan-kerosakan ini ialah harga alat ganti dan upah yang dikenakan amat tinggi.

Ramai pengguna yang begitu hairan bagaimana harga alat ganti kereta-kereta tempatan amat tinggi berbanding dengan alat-alat ganti kereta impot. Keadaan ini merupakan keadaan sebenarnya kerana rata-rata kadar harga alat-alat ganti sebuah Mercedes Benze adalah lebih rendah dari alat-alat ganti kereta keluaran Proton sendiri.

Ahmad Said dan Kerajaan Trengganu tentu boleh melihat kebenaran ini, kerana lazimnya sebuah Mercedese Banze baru cuma memerlukan servis rutinnya setiap bulan tanpa tambahan belanja lain untuk bertahun-tahun, tidak seperti masalah yang (biasanya) dihadapi sebuah Perdana Executive.

No comments:

Designed By