Breaking News

Friday, July 18, 2008

DIARI KUALA LUMPUR

RM 1.00 UNTUK SEKEPING BORANG MOHON PASSPORT

Dah lama pejabat Imigresen tidak saya kunjungi. Sudah lebih lima tahun rasanya. Datang cuma untuk memperbarui pasport perjalanan antarabangsa.

Dalam diam tak diam Imigresen Malaysia telah membuka pejabat cawangan baru di Pekan Sri Rampai, Wagsa Maju, Kuala Lumpur.

Pejabat baru ini memang selesa, terletak di tingkat satu di antara deretan bangunan kedai-kedai yang memenuhi Sri Rampai.

Pekan kecil ini mengEmbang pesat dengan aktibiti niaganya nampak sangat cergas. Dan macam biasa, seperti di pekan-pekan lain yang baru tumbuh mengelilingi kejiranan Kuala Lumpur, restoran-restoran di bawah jenama ‘Maju’ turut merecup di pekan ini.

Sri Rampai jauh amat hebat berbanding keadaannya yang tidak banyak menarik masyarakat KL untuk mengunjunginya pada ketika ia mula-mula dibuka 1983 dulu.

Tindakan Badan Pencegah Rasuah (BPR) menyiasat dan menahan beberapa pegawai atasan Jabatan Imigresen Malaysia bersabit kes penyelewengan dalaman, jelas tidak memberi kesan kepada pengurusan cawangan Wangsa Maju hari ini. Urusan dengan pelanggan yang agak ramai, mencecah 100 orang pagi ini, berjalan sangat lancar.

Sistem pengurusan pejabat-pejabat cawangan Imigresen telah berubah kepada sangat memuaskan hari ini berbanding keadaannya sepuluh atau dua puluh tahun dulu.

Dan dalam masa lebih sedikit dari satu jam, sekiranya pemohon mengemukakan dokumen lengkap dan tanpa sebarang masalah, passport baru telahpun disiapkan untuk diambil. Demikianlah kesan terbaik teknologi yang telah kita miliki dalam pentadbiran negara hari ini.

Bayangkanlah kelembapan yang dihadapi oleh sebuah negara kecil lain di Afrika, umpamanya, yang menurut statistik International Telecomunication Union (ITU) 2006, cuma 5 sahaja daripada setiap 1000 penduduk Mali memiliki talian internet, berbanding dengan 480 bagi statiskit Malaysia untuk tahun yang sama.

Tapi hairan juga kita lihat bagaimana Jabatan Imigresen masih mengenakan yuran RM 1.00 kepada setiap borang yang dikeluarkan kepada pengunjung yang datang untuk memohon pasport antarabangsa yang baru. Agaknya, kadar bayaran RM 300.00 yang mesti dijelaskan setiap pemohon untuk satu Pasport Malaysia, masih tidak cukup memenuhi keperluan kos perbelanjaan jabatan?

Dan memandangkan kos sara hidup yang melambung tinggi sekarang, kita kira, ada baiknya Ahli-Ahli Parlimen di Dewan Rakyat kemukakan cadangan kepada kerajaan supaya turunkan kadar bayaran untuk permohonanan Pasport Malaysia ini barang 25 peratus, terutamanya untuk golongan ‘warga emas’, bagi mengurangkan beban perbelanjaan mereka yang terpaksa ke luar negara, menunaikan umrah, umpamanya.

Ampang Jaya, SELANGOR DARUL EHSAN

No comments:

Designed By