Breaking News

Saturday, April 14, 2012

PILKADA ACEH: Polemik Perkantoran Lembab

Pelik, tapi benar. Dalam ketika sebuah negara besar seperti Indonesia memiliki setiap jentera, tenaga dan kepakaran untuk membersekan sesuatu uruan dengan pantas, ia masih tidak mampu untuk menyelesaikan segera proses pengiraan undi pilihanraya-pilihanraya peringkat provinsi yang diadakan.
Keputusan muktamad pemilihan gabenor dan ketua-ketua daerah seluruh provinsi Aceh pada pilihanraya 9 April lalu, cuma akan diketahui 18 April depan. Maksudnya pihak pemerintah dan pentadbiran Indonesia/Aceh harus mengambil tempoh selama sepuluh hari untuk menyelesaikan pengiraan undi dari hampir 2 juta rakyat yang turun mengundi tempoh hari.
Ini juga membawa erti bahawa Dr Zaini Abdullah dan Muzakir Manaf, dua pemimpin Partai Aceh, yang menurut pengiraan tidak rasmi sebuah agensi bebas Jakarta telah menguasai hampir 60 peratus pungutan keseluruhan undi, terpaksa menunggu sepuluh hari dari tarikh pilihanraya, untuk kemungkinan diisytiharkan sebagai Gabenor dan Timbalan Gabenor Aceh.
Memang aneh dan hairan sekali. Mengapa harus pengiraan mudah begini mesti mengambil masa sehingga 240 jam untuk diselesaikan?
Demikianlah sistem pentadbiran Aceh sekarang, dan sistem urusan di seluruh Indonesia umumnya.
“Semua urusan beres Pak........... tapi harus mengikut lunas dan jalur-jalur peraturannya,” demikian jaminan yang kerap diberikan tenaga aparat (kakitangan) perkantoran pemerintah.
Lazimnya dalam hal perkantoran di sini, sesuatu urusan yang boleh diselesaikan dalam tempoh sejam dua, akan (seperti senghaja) dibiarkan meleret memakan masa dua atau tiga hari dengan senarai berbelas alasan diberikan sebagai bukti urusan terbabit tidak mungkin diselesaikan segera.
Apa yang dapat kita pelajari dari budaya menangguhkan, melambatkan-lambatkan penyelesaian urusan ala 'kantor indon' ini?
Apabila semua urusan diri, urusan keluarga, urusan pejabat, urusan negara atau urusan dengan Tuhan Maha Melihat ditangguh-tangguhkan, maka semua ini kesannya sekaligus merugikan diri, merugikan negara dan merugikan semua pihak. Lalu, tidak mungkin kita maju dan berjaya seperti bangsa lain yang menguasai dunia sekarang.

No comments:

Designed By