Breaking News

Wednesday, April 11, 2012

HAKIM INDONESIA: KUCING BERBULU HARIMAU

Laporan Dari Banda Aceh - MEMANG aneh! Rata-rata masyarakat umum di Indonesia menganggap para hakim, dalam rangkaian mahkamah pengadilan dan hukum di negara itu, sebagai harimau yang seharusnya ditakuti.
Namun, di sebalik imej sang harimau yang sangat digeruni, sistem pantadbiran Indonesia secara simboliknya telah meletakkan para hakim ini duduk sebagai ‘sang miau’ sang kucing yang amat jinak serta boleh saja dipegang atau digosok kepalanya.
Kemelut para hakim dengan status harimau, tetapi cuma layak untuk mendapat makanan seekor kucing sahaja ini dibangkitkan oleh Gerakan Hakim Progresif Indonesia akhir-akhir ini.
Sebahagian hakim-hakim mahkamah di Indonesia akhir-akhir ini melancarkan mogok, meninggalkan sesi perbicaraan kendalian mereka, kerana membantah pemberian gaji yang rendah.
Gaji seorang hakim di Indonesia cuma antara Rp 1.9 juta hingga Rp 4.9 juta sahaja (RM 640 hingga RM 1,650) sahaja sebulan, sama dengan skim gaji pegawai-pegawai negeri lain di seluruh Indonesia.
Pemberian gaji rendah telah menyebabkan sistem perundangan negara besar ini dijangkiti masalah rasuah yang demikian buruk sejak sekian lama.
“Kami disebut sebagai harimau perundangan, tetapi kami dipaksa menjadi seekor kucing,” kata hakim Wahyu Sudrajat dalam pertemuan dengan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara, Azwar Abu Bakar, di Jakarta Kelmarin.
Sementara itu mantan Ketua Mahkamah Konstitusi, Jimly Ashsidiqie berkata: “Mohon jangan biarkan hakim demo tuntut haknya. Malu bangsa kalau hakim demo minta naik gaji.”
Bagaimana nanti jika para hakim di Malaysia pula buat demo, macam demo ‘Bersih’ atau demo-demo lain tajaan PKR................ emang lucu Pak

No comments:

Designed By