Breaking News

Wednesday, April 11, 2012

PILIHANRAYA ACEH: Pepimpin GAM Tawan Kerusi Gabenor

BANDA ACEH 10 April 2011 - ACEH dijangka akan bangkit memulakan era baru yang lebih dinamik mulai minggu-minggu akandatang ekoran kejayaan dua bekas pejuang utama Gerakan Aceh Merdeka (GAM), Dr Zaini Abdullah dan Muzakir Manaf, memenangi kerusi Gabenor dan Timbalan Gabenor dalam provinsi yang berakhir semalam.



Dr Zaini Abdullah menjabat tangan Pemangku Wali Nanggroe Aceh Darussalam, Malik Mahmud, selepas mengetahui kejayaan Partai Aceh memenagi pilihanraya gabenor di Banda Aceh kelmarin.

Keputusan awal menunjukan mantan menteri luar GAM, Zaini dan rakan regunya, Muzakir, mantan panglima GAM mengeusai lebih 60 peratus undi pada pilihanraya yang disertai sama empat regu lain.

Pilihanraya kelmarin memperlihatkan bagaimana rakyat Aceh mahukan barisan pejuang utama yang pernah berkorban memperjuangkan kemerdekaan provinsi itu sehingga Aceh mendapat hak berkerajaan sendiri pada 2006, kembali memimpin mereka.

Kemenangan kelmarin tidak direbut dengan mudah oleh pasangan kedua-dua pemipimpin itu. Partai Aceh (PA) terpaksa berkempen dengan bajet pilihanraya yang amat terhad, berbanding dengan pencabar utama mereka, mantan Gabenor Irwandi Yusof, yang mahu mempertahankan kerusi gabenornya melalui tiket calon bebas dengan bajet pilihanraya tanpa batas.
Poster kempen Irwandi dan pasangannya, usahawan Muhyan Yunan, berselerak di sana di sini seluruh Aceh sepanjang kempen dua bulan. Minggu-minggu terakhir sebelum hari mengundi, iklan kempen mereka terpapar setiap hari di muka depan harian Serambi, akhbar utama Aceh, berbanding poster kempen Zaini dan Muzakir yang dikira 25 kali lebih rendah.
Timbalan setiausaha jentera pilihanraya PA, Tengku Hamzah dalam pertemuan dengan Gendang Dipalu di Banda Aceh kelmarin memberitahu bagaimana pelbagai hambatan berat yang mesti dipikul oleh PA untuk berhadapan dengan calon lawan yang bersedia menabur berbilion rupiah tanpa batas.
Deklarasi harta calon-calon kerusi gabenor dan timbalan gabenor Aceh menunjukan bagaimana Zaini, 72, dan Muzakir, 48, adalah calon-calon paling miskin dengan Zain memiliki harta RP 100 juta, Muzakir pula cuma memiliki Rp 66 juta.
Calon teratas paling kaya, Irwandi yang memenangi kerusi Gabenor melalui PA pada pemilihan 2007 dulu, mengisytiharkan dirinya memiliki harta bernilai Rp 9.6 bilion, manakala Muhyan memiliki Rp 8.8 juta.
Seperti yang sering dilaku oleh agam-agam (lelaki) Aceh lain, Muzakir Manaf (dua dari kiri) dan teman-temannya minum kopi di sebuah warkop (warong kopi) di Banda Aceh semalam meskipun namanya telah disebut sebagai calon yang telah memenangi kerusi Timbalan Gabenor Aceh.

Suasana politik yang masih rapuh di tahun-tahun awal selepas Aceh menandatangani perjanjuan persefahaman (MOU) dengan pemerintah Indonesiadi Helsinki pada 15 Ogos 2006, menyebabkan PA terpaksa menghantar Irwandi, seorang aktibitis bawahan untuk pemilihan jawatan gabenor pada pilihanraya 2007.

Namun, rahsia kemenangan besar PA pada pilihanraya sengit ini bertolak dari sokongan rakyat yang sepakat menolak kepimpinan yang lebih bersemangat untuk memperkayakan empayar peribadi, berbanding dengan tanggungjawab meningkatkan kediupan rakyat.
“Rakyat Aceh keluar beramai-ramai membantu Partai Aceh untuk setiap kempen dan perhimpunan yang kami adakan,” kata Tengku Hamzah yang dikenal sebagai bekas pejuang yang memimpin GAM wilayah Aceh Besar di zaman konflik Aceh dulu.
“Mereka bukan saja memberi seluruh sokongan moral kepada kami, malah mereka berkorban menghulurkan bantuan kewangan secara tersembunyi dan terbuka kepada jentera parti sepanjang kempen pilihanraya ini.’ Kata Tengku Hamzah lagi.
Senarai berbelas perkara yang menyangkut tajuk ekonomi, sumber asli darat dan laut, hak meminjam dan membawa masuk modal luar dan pelbagai lagi, masih tersorok dan telah tidak diperjuangkan pelaksanaannya di bawah pentadbiran Irwandi sehingga sekarang.
Dan inilah tugas-tugas berat yang menanti dan mesti dipikul, direalisasikan oleh Zaini dan Muzakir mulai minggu-minggu akan datang apabila mereka menduduki kerusi Gabenor dan Timbalan Gabenor Aceh nanti.

No comments:

Designed By