Breaking News

Tuesday, June 17, 2008

Warkah Untuk Tun Dr Mahathir

Tun Dr M,

Apa yang saya lihat peranan akhbar kita sejak dulu sehingga kini tertumpu kepada tugas mempertahankan ‘Tuannya’. Akhbar-akhbar di Malaysia, jika diteliti secara mendalam, jelas lari dari fungsi asasnya: menegakkan kebenaran dam keadilan dan mempertahankan kepentingan minoriti dan tertindas.

Saya tidak fikir pejabat PM atau presiden UMNO (samada di zaman TUN sendiri atau zaman Pak Lah sekarang) menetapkan garis panduan atau peraturan yang mesti dipatuhi oleh setiap Ketua Pengarang: Utusan, NSTP, Berita Harian atau stesen television RTM, TV3 dll. berhubung pendedahan sesuatu isu yang memburukkan kerajaan atau halangan fokus ke atas tokoh politik tertentu.

Saya kira tindakan ketua-ketua pengarang ‘yang lebih sudu dari lauk’ dan ‘menjaga periok nasi’ telah mengongkong peranan media-media ini semata-mata untuk mempastikan Perdana Menteri dan kerajaannya terus-terusan berkuasa. Hal-hal seperti ini berlaku sejak dulu, apalagi sekarang.

Namun, peranan dan campurtangan kelompok orang-orang yang rapat dengan PM, samada pegawai atau ahli keluarga, merupakan kumpulan orang-orang yang sekaligus terbabit mengemudi media-media kita sehingga ia menjadi demikian bercelaru hari ini.

Demikianpun, saya melihat beberapa kesilapan kerap dilakukan oleh Tun sendiri yang terlalu terbuka untuk didekati oleh media melalui insiden sidang-sidang akhbar yang ‘tidak rasmi’ di zaman Tun meimpin dulu.

Tun melayan semua pertanyaan pemberita, sehinggakan kepada soal-soal remeh, contohnya: soal janggut Rasulullah SAW, soal hukum hakam agama dan lain-lain seumpamnya, sehinggakan Tun terperangkap menjadi sasaran parti Pas dan golongan yang mahu memperjuangkan Islam. PRU ke 11 dulu menyaksikan populariti Tun menurun’ lalu Tun mengundurkan diri dari kepimpimpinan negara. Saya beranggapan salah satu sebab pengunduran diri Tun pada tempoh tersebut berpunca dari hal di atas tadi.

Begitupun, saya berpendapat (selaku seorang bekas wartawan yang kini menjadi Blogger pula) adalah menjadi tanggungjawab pemberita, wartawan dan akhbar-akhbar sendiri untuk menilai bentuk soalan-soalan yang hendak dihadapkan kepada seorang PM dalam mana-mana situasi sesuai dengan tugas dan kedudukan PM itu sendiri.

Saya doakan Tun terus sihat dan melontarkan apa jua pandangan dan buah fikiran yang berguna untuk Melayu, negara dan masyarakat sejagat yang kini masih berhadapan dengan tekanan dan penindsan dunia Barat. Wassallam.

SHAHARON SALLEH – http://gendangdipalu@blogspot.com

No comments:

Designed By