Breaking News

Saturday, June 22, 2013

TIOMAN: CERITA HARIMAU JENAKA


Kerasnya Penggerun Harimau

KETIKA mula check-in di rumah penginapan sebaik tiba di Tioman Ahad lepas, kami kehairanan melihat kehadiran boneka seekor harimau berukuran 1.2 meter panjang terpangguk di bibir sebuah jendela kafetaria hotel yang kami tumpangi.

Saya bertanya sendiri: mengapa boneka seekor harimau terbuat dari kain yang disumbat dengan styrofoam ringan harus dipamerkan oleh pihak hotel dalam ketika ‘Hulubalang Rimba’ itu sendiri tidak pernah hidup atau ditemui di pulau kecil ini sejak ia dihuni seribu tahun yang lampau.

Boneka seekor harimau garang bersantai di atas meja. Pak belang penuh jenaka ini sudah lebih sepuluh tahun digunakan oleh Nazri, pengusaha chalet tersohor dari Air Batang, Tioman, untuk  menghindarkan masalah gangguan kera dan monyetdi chaletnya.
Dan lebih menghairankan lagi apabila kami melihat bonek-boneka harimau yang sama turut diletakkan pada kereta-kereta tolak yang digunakan petugas-petugas ‘house-keeping’ hotel ketika melakukan kerja pembersihan dari kamar ke kamar.

Bukan di hotel tempat saya dan keluarga menginap sahaja yang mengguna dan menghadirkan boneka-boneka harimau palsu, malah semua rumah penginapan dan chalet di Pulau Tioman menghadirkan boneka harimau masing-masing.

Kerana ia suatu hal yang sangat luarbiasa, akhirnya saya membuka mulut bertanyakan kepada seorang petugas kanan hotel yang kami tumpangi mengenai boneka harimau aneh ini.

Boneka harimau jenaka yang diletakkan di bibir tingkap Hotel Selesa khusus sebagai 'penggerun' gerombolan monyet dan kera yang sering menggeledah bilik-bilik tetamu di hotel berkenaan.
Dan jawabannya memang lucu. Fungsi kehadiran sang harimau palsu ini khusus untuk menghalang gerombolan kera dan monyet yang memenuhi kawasan hutan Pulau Tioman dari memasuki bilik-bilik penginapan atau mengganggu tetamu mereka.

“Jangan sangka patung ini patung biasa,” ujar Syamsiah, anak jati Tioman yang sudah berkhidmat lebih 20 tahun di bidang perhotelan di pulau ini.

“Kita pindahkan patung pak belang ini dari satu tempat ke tempat yang lain setiap pagi dan petang,” ujar Syamsiah sambil menyambung:

“Bila lihat saja wajah harimau kami, semua monyet di sini tidak berani mendekati hotel. Jadinya kami tidak hadapi banyak masalah diganggu oleh monyet.”

Insiden kera dan monyet menggeledah bilik-bilik tamu untuk mencari makan memang merupakan suatu yang lumrah dihadapi para pengusaha hotel dan chalet di Tioman sejak lama dulu sehingga sekarang.

Petugas-petugas pembersih bilik kerap dikejutkan dengan kehadiran kawanan monyet ketika melakukan kerja pembersihan dari bilik ke bilik.

Namun, apabila ternampak boneka pak belang tertonggok di atas kereta tolak petugas-petugas ini, kawanan monyet ini akan bertempiaran lari, takut dibaham harimau boneka.

Petang itu saya menggonggong boneka harimau milik hotel – menuju ke arah gerombolan monyet-monyet yang sedang bersantai di pohon-pohon rimba berhampiran hotel.

Sebaik menyedari kahadiran saya bersama pak belang yang saya pikul itu, gerombolan monyet berkenaan terkejut besar. Mereka bertempiaran lari dengan jeritan riuh-rendah. Memang lucu. Pelik, tapi benar. Pekerja-pekerja hotel tergelak melihat insiden lucu itu.

Meski kera dan monyet-monyet di Tioman tidak pernah melihat harimau sepanjang hidup mereka, kerana sang belang ini memang tidak pernah hidup dan membiak di pulau ini, namun kerasnya gerun ‘Raja Rimba’ ini mungkin dapat dirasakan oleh binatang-binatang rimba di sini sehingga kelibat harimau palsupun amat mereka geruni.

No comments:

Designed By