Breaking News

Thursday, April 8, 2010

AECH BERGEGAR LAGI


ACEH BERGEGAR LAGI PAGI RABU DUA HARI LALU DENGAN ANCAMAN TSUNAMI

Pandangan kawasan pesisiran pantai di penempatan Shah Kuala, dekat Banda Aceh, yang hancur luluh di gulung tsunami dalam sejarah tsunami yang kekal diingati masyarakat seluruh dunia penghujung 2004 dulu.


Pagi semalam........... subuh saya di Banda Aceh dikejutkan dengan goncangan gempa bumi yang memang mencemaskan.

Ketika kedinginan sedang menyelimuti seluruh bumi Aceh, menjelang masuknya waktu subuh dalam suasana penuh sepi, tiba-tiba terasa tubuh seperti diayun di atas tilam; sepertikan tepung yang diayak di dalam satu tapisan.

Dalam keadaan penuh tandatanya, agak terperanjat, saya bergegas bangkit melihat jam di dinding yang baru saja melapasi waktu 5.15 pagi - cuma seminit dua lagi akan memasuki waktu solat subuh.

Serentak itu juga sayu membuka pintu bilik dan terus berkejar ke ruang legar di depan di tingkat satu untuk melihat apa yang berlaku di luar.

Lima anak-anak pelajar kami sudahpun berada di ruang legar. Aulia (pelajar tingkatan 4), Rahmayadi (Tingkatan 4)Fahmi (tingkatan 3), Mursalin (Darjah 6) dan Nasfi (Darjah 3) tertinjau-tinjau ke luar melihat keadaan sekitar yang masih gelap, tenang dan sepi.

"Apa.... ada berlaku gempa bumi ke?" tanya saya pada anak-anak pelajar itu. Mereka merupakan anak-anak yatim yang pernah bertarung dengan tsunami dalam sejarah paling ngeri apabila gelombang gergasi tsunami melanda dan meratah bumi Aceh pagi 26 Disember 2004.

"Benar Papa, memang ada gegaran sebentar tadi," ujar Aulia, pelajar paling awal menghuni Rumah Anak Yatim Melaka-Tsunami Aceh di Desa Punie, Banda Aceh mulai Oktober 2005 dulu.

"Tapi gegaran ini nggak keras Pa. Ini biasa saja," tambah pelajar bertubuh besar itu.

Meskipun ia gegaran biasa, namun goncangan gempa bumi ini yang meletus di perairan barat Aceh, berhampiran Pulau Pulau Semeulue, 400 kilometer dari Banda Aceh, tetap menggemparkan sebahagian penduduk pesisiran pantai yang bergegas melarikan diri ke kawasan tinggi.

Berita awal menunjukan gempa berukuran 7.2 pada skala Richter ini memusnahkan beberapa penempatan penduduk di Senabang, sebuah bandar utama di Semeulue. Setakat ini seramai 14 mangsa gempa dikejarkan ke rumah sakit tempatan.

Gegaran kuat dari gempa bumi ini turut mencemaskan penduduk di kota Medan serta di semua bandar utama di seluruh provinsi Aceh.

Anak-anak pelajar di asrama kami di Desa Punie sudah terlalu biasa melalui gegaran gampa-gempa kecil dan sederhana yang menggegar Aceh dua atau tiga kali setiap tahun. Mereka malah pernah bertempur dengan tsunami yang meragut nyawa ayah atau ibu mereka dalam sejarah tsunami yang menggulung Aceh lebih lima tahun lalu.

Malah yang paling bimbang dengan gempa pagi Rabu yang lalu ini ialah keluarga dan teman-teman rapat dari Kuala Lumpur yang bertalu-talu menghantar 'SMS' bertanyakan perkembangan yang berlaku.

No comments:

Designed By