Breaking News

Friday, December 18, 2009

KEMBARA KE TANAH SUNDA

Panggilan namanya yang demikian istimewa terus mendorong mulut saya untuk terus berkata “Ya!” apabila dipelawa oleh seorang kenalan baru untuk mengikutinya berkunjung ke Tasekmalaya buat sehari dua.

Jadual kunjungan ke kawah gunung berapi Tangkuban Perahu pagi esok, yang dirancang awal oleh keluarga kami dalam percutian di Bandung, Indonesia, minggu pertama Disember ini, memang tidak terlintas dihati. Mungkin ia sudah terlalu ‘commercial’, atau dongeng Si Tanggang sebagai tidak benar-benar memikat bagi seorang pengembara tegar.

“Bapak harus duduk di depan untuk lihat sendiri kampung-kampung sepanjang perjalanan kita ke Tasekmalaya,” ujar Mulyana, lelaki Sunda yang menjadi kenalan baru ini, ketika kami menaiki bas ekspres dari Kota Bandung tengahari itu.

Jawa Barat, wilayah besar di Pulau Jawa yang hampir seluruh penduduknya dipenuhi masyarakat Sunda sejak hampir seribu tahun dulu, memang terlalu menarik.

FOTO: Di antara bentuk rumah penduduk di persekitaran laluan ke Tasekmalaya.

Kami lalui bandar-bandar kecil dan pekan-pekan tradisional. Sempat melihat kesungguhan masyarakat penjaja luarbandar Indonesia yang serba tradisi, gigih menjaja dan berniaga dengan apa cara jua untuk mencari sesuap dua nasi buat mengalas perut keluarga lantaran kekayan hasil bumi negara bukan untuk warga-warga kecil seperti mereka.

Laluilah jalan-jalan ini, dan anda akan melihat pelbagai rupa penjaja yang menggandar barang jualan, berkereta sorong, berkereta tolak, menjunjung dagangan di atas kepala, peniaga dengan tong atau kotak bergalas di bahu, atau apa saja. Mereka tidak pernah mengenal erti susah atau penat. Rezeki mesti mereka cari walau terpaksa menempuh situasai yang rumit dan memilukan.

Tanah Sunda, di sepanjang perjalanan ke Tasekmalaya, kaya dengan sawah padi yang terbentang luas. Hampir setiap inci bumi mereka diisi dengan padi, atau lain-lain tanaman yang hijau dan penuh subur – mencerminkan kesungguhan petani-petani ini memanfaatkan bumi yang dianugerahkan kepada mereka.

FOTO: Lelaki penjaja tradisional ini masih mampu mengukir senyum, dengan menggandar barangan dagangannya di atas bahu, walau terpaksa berhadapan dengan kehidupan begitu sempit.
Rumah-rumah petani dengan dinding anyaman buluh masih boleh dilihat hampir di setiap desa Sunda, di celah-celah rumah petani lain yang hampir kesemuanya dibina dengan saiz yang amat sederhana.

Dan yang paling menariknya hampir setiap buah rumah di daerah pedalaman Sunda akan memiliki sebuah kolam ikannya sendiri, samada ada kecil, sederhana atau besar. Ikan talapia, haruan, keli, koi, ikan emas dan beberapa yang lain akan diternak di dalam kolam ini untuk membekalkan keperluan ‘protein’ sesisi keluarga sepanjang tahun.

Tasekmalaya tampak tenang, tapi bercahaya, ketika bas kami memasuki kotanya jam 7.00 malamnya.

Mulyana, pemuda Sunda berusia 38 tahun dan bapa kepada empat orang anak, memperlihatkan wajah gembiranya ketika mempersilakan saya masuk ke dalam rumahnya di pinggir kota Tasekmalaya malam itu. Dan seperti masyarakat Melayu di gugusan pulau-pulau Melayu lainnya, kaum Sunda ternyata memiliki peradaban dan resam yang amat terpuji.

FOTO: Pemuda ini cuba menghiburkan penumpang (sambil mengintai ikhsan umum barang seribu dua Rupiah) apabila bas kami berhenti seketika di sebuah pekan kecil dalam perjalanan ke Tasekmalaya.


Esok kami akan mendaki kemuncak Gunung Galunggung, terletak 17 kilometer dari kota Tasekmalaya. Galunggung pernah menggegar dunia 27 tahun dulu apabila gunung berapi di bawah perut buminya meletus dan terus menerus memuntahkan lahar selama sembilan bulan.

Letusan Galunggung, dalam kejadian yang sukar dilupakan dunia itu, mengeluarkan debu belerang memenuhi udara Pulau Jawa sehingga ke sebahagian Australia, mencecah ketinggian 15 kilometer.

No comments:

Designed By