Breaking News

Monday, December 21, 2009

BANDUNG: SYURGA PHOTOGRAPHER

PENGAYUH-pengayuh beca sperti ini, dengan beca yang dihias begitu rupa, akan menyambut kedatangan anda ketika melancong ke Bandung.

Tempoh tiga hari untuk berada dan melancong cuma bagi berkunjung ke sebuah kota sahaja, dikira agak terlalu lama bagi seorang pelancong. Hal ini mungkin berbeza sekiranya anda berkesempatan melancong atau bercuti ke kota Bandung.

Anda mungkin memerlukan masa lima atau enam hari untuk menyelami dan mengenali lebih dekat ibu kota ‘Tanah Sunda’ ini dan masyarakatnya kerana Bandung memiliki resam tersendiri, terlalu mesra, lembut dan berbudi, berbeza dengan kota-kota besar lain di Asia Tenggara.

Pastinya anda tidak terasa terpinggir atau diabaikan ketika berada di kota istimewa yang menyimpan banyak sejarah ini.

Sungguh, warga Bandung dan warga Sunda itu sendiri hampir keseluruhannya memang penyantun, mesra, ramah dan amat berbudi.

Bandung secara umumnya hari ini lebih dikenal sebagai ‘syurga membeli belah’ untuk pelancong kelas pertengahan dan bawahan meskipun dengan bajet yang terhad.

Ia
menyediakan kemudahan penginapan untuk semua peringkat – dari yang tinggi hinggalah kepada penginapan paling murah.

Sekiranya melancong secara berkeluarga atau dalam kelompok rombongan, anda harus meneliti lebih dulu semua aturcara lawatan dan kegiatan.

Masalahnya mungkin muncul kelak jika semua butiran ini tidak diperhatikan, kerana lazimnya pelancong-pelancong kaum Hawa lebih gemar menghabiskan masa pagi, petang dan malam cuma di pusat-pusat beli-belah yang berselerakan di sekitar Bandung.

Banyak tempat yang boleh anda kunjungi ketika berada di kota ini.

Banyak pusat pelancongan menarik yang bukan saja terdapat di kota Bandung, malah sedia menanti kunjungan ramai di persekitarannya yang cuma memerlukan perjalanan satu jam sahaja.

Kelainan dan keistimewaan kota kesayangan Belanda ini terasa ketika anda berpeluang mengunjungi pelbagai pasar istimewanya.

Pasar buku dengan berpuluh kedai dan gerai
yang menghidangkan pelbagai cetakan ‘paperback’ dan terpakai dengan harga amat rendah, pasar seninya yang terbuka dan meriah, pasar lambakan barang-barang lama, barisan kedai dan bengkel yang menyediakan ukiran kayu dan pelbagai lagi.

Dan sekiranya anda seorang kaki fotografi (photographer) dan mahu merakamkan foto manusia dalam pelbagai aksi dan gaya, maka Bandung adalah kota utama yang harus anda kunjungi.

Kota ini akan menguji sejauh mana kehebatan dan ketangkasan anda di dalam melahirkan foto-foto dinamik yang tidak mampu dirakamkan oleh orang lain.

Bandung, dengan kata lain, adalah sebuah ‘syurga’ untuk photographer seperti anda.

Demikian...... di halaman yang sempit ini kita paparkan kumpulan foto-foto menarik berhubung wajah-wajah warga Bandung yang sekaligus menjadi cermin di belakang kehidupan masyarakat kota itu sendiri.

1 comment:

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Designed By