Breaking News

Saturday, May 15, 2010

BUPATI TARIK BALIK LARANGAN JANGGUT


Setelah resah tak tidur lina beberapa malam serta terus dihimpit rasa bersalah yang sangat mendalam beberapa hari, Bupati Husin Yusuf akhirnya terpaksa menarik balik larangan menyimpan janggut yang di kenakannya ke atas semua pegawai negeri di Aceh Selatan.

FOTO: Bupati Husin Yusuf tak senang hati dengan pegawai negeri yang tidak menjaga keterampilan diri.

Bupati Husin mengakui tidak mampu menghadapi pelbagai tekanan yang menghimpit dirinya ekoran larangan berjanggut yang dikeluarkannya empat hari lalu.

Dia resah kerana telefon kantor dan kediamannya di Tapak Tuan, Aceh Selatan, terus dihujani panggilan dari seluruh Indonesia selama empat hari ini. Semua panggilan itu menyuarakan kemarahan ke atas arahannya melarang pegawai-pegawai negeri menyimpan janggut.

Dia lebih resah dan tertekan lagi kerana ratusan pesanan ringkas yang diterima melalui telefon bimbitnya menyuarakan kutukan dan pelabagai kata panas terhadapnya bersabit larangan janggut yang dikeluarkannya.

Bupati Husin memberitahu akhbar tempatan, dia samasekali tidak menyangka arahan dikeluarkannya yang melarang setiap kakitangan lelaki dari menyimpan janggut menjadi isu panas.

Husin juga samasekali tidak menduga arahannya itu bertukar menjadi satu polemik yang membangkitkan kemarahan umum di seluruh Indonesia.

Dalam kenyataannya yang dikeluarkan di Tapak Tuan hari ini, Bupati Husin secara rasmi menarik balik arahan berkenaan dan secara terbuka memohon maaf kepada semua pihak di atas keterlanjurannya.

Kata Bupti Hussin, arahan itu dikeluarkan tempoh hari kerana mahukan setiap kakitangan di bawahnya sentiasa rapi dan bersih sesuai dengan konsep Islam yang mengajak umat menjaga kebersihan diri.

Larangan berkenaan tempoh hari kerana Bupati Husin mendapati ramai di kalangan kakitangan pemerintah di Aceh Selatan yang kurang menjaga keterampilan diri mereka semasa bertugas dan berdepan dengan masyarakat.

No comments:

Designed By