Breaking News

Monday, July 27, 2009

INDONESIA YANG SERBA ANEH



Foto kanan seekor anak lembu berkepala dua yang lahir di Aceh hampir seratus tahun lalu. Ia diawit dan kini menjadi bahan tarikan utama pengungjung Muzium Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam di Banda Aceh.

SEKALI sekala manusia dikejutkan dengan pelbagai kejadian aneh, kemunculan makhluk-makhluk ganjil dan setiap apa lagi yang di luar jangkaan pemikiran. Ia berlaku hampir di mana-mana sahaja di alaf akhir ini.

Namun, jika dilihat lebih jauh, umum akan menyederai bahawa sebahagian besar dari hal-hal yang aneh dan amat luar biasa ini kerap muncul di Indonesia. Sememangnya, dalam banyak hal, Indonesia adalah sebuah bumi yang menyimpan sejuta suatu misteri, mitos, rahsia dan penuh dengan perkara-perkara yang aneh serta menghairankan.

Ia penuh dengan dongengan ratu dan dewa. Candi tua Borobudor telah dibina pada penghujung abad ke-7 di Magelang, Jawa Tengah. Ia tenggelam bersama rimba dan pergunungan Pulau Jawa mulai kurun ke 14 ekoran pengaruh kuat Islam. Borobodur kemudiannya ditemukan kembali pada 1814 oleh Sir Stamford Raffles yang langsung bertindak membangunkannya semula.

Pengaruh Islam yang amat berkesan di Pulau Jawa telah melahirkan Wali Songo (Sembilan Wali), di tengah-tengah kekejaman kerajaan Mataram dan Majapahit, untuk menukar masyarakatnya yang sejak sekian lama menjadi abdi kepada ciri-ciri kepercayaan tahyul, dongengan dan pelbagai lagi amalan jahiliah, kepada suatu peradaban yang lebih mulia.

Meskipun memiliki jumlah rakyat demikian ramai, penuh dengan barisan hulubalang dan pendekar yang perkasa, sesak dengan dukun dan pawang ternama, namun bumi Indon tidak dapat menangkis serangan tentera Belanda yang langsung meletakkan rantau itu di bawah telapak kaki mereka untuk selama 340 tahun sejak 1602 sehingga 1942.

Karakatau tiba-tiba meledak pada 26 Ogos 1883 menghancurkan beberapa pulau di Selat Sunda dan meragut lebih 36,000 nyawa. Dan 121 tahun kemudian Indonesia sekali lagi dikejutkan pula dengan tragedi lebih dahsyat - berlakunya ledakan gempa bumi besar di pantai barat Pulau Sumatera jam 8.00 pagi 26 Disember 2004. Gempa bumi itu 15 minit berikutnya menghasilkan kemunculan 'tsunami' yang menggulung dan meratah bumi Aceh dengan gelombang raksaksa setinggi 50 meter. Indonesia terpaku menyaksikan 230,000 rakyatnya maut diragut tsunami dalam peristiwa demikian mengerikan itu.

Kemunculan hal-hal aneh lain juga terus muncul di seluruh nusantara ini masa demi masa. Pada 1915 di Aceh, seekor lembu betina telah melahirkan anak berkepala dua. Ia kemudiannya mati setelah sempat hidup selama setahun. Pihak berkuasa Belanda yang memerintah Aceh ketika itu telah mengawit anak lembu berkenaan dan mengekalkannya sebagai salah satu bahan aneh yang kini terus dipamirkan di Muzium Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam.

Keanehan yang sama berlaku di Belitar, Jawa Timur, Mac 2009. Masyarakat Belitar gempar dengan kelahiran seekor anak lembu berkepala dua. Pemiliknya, Sukardi, menamakan anak lembu itu 'Maulud; mengambil sempena kelahirannya serentak dengan hari kelahiran Nabi Muhammad S.A.W.

Paling akhir berlaku baru-baru ini bila seorang ibu berusia 23 tahun dari Desa Belanta Raya di Indragiri Hilir, Riau, melahirkan seorang bayi kembar siam dengan dua kepala. Dua bulan sebelum melahirkan kandungannya, si ibu (Norhayati) bermimpi anaknya berkepala dua. Dan mimpi itu akhirnya menjadi kenyataan.

Kembar Siam ini (foto kanan) dilahirkan oleh seorang ibu muda di Indragiri, Riau. Ia belum lagi bernama, dan keadaannya dikatakan agak kritikal.

Kini para doktor di hospital Pekan Baru bertungkus lumus bekerja menyelamatkan bayi aneh itu dari jenis kembar 'dicephalus tetrabrachius twins'. Ia memiliki dua kepala, empat lengan (dua darinya kecil di antara bahu kedua-dua kepalanya) serta dua tulang belakang yang mengongsi satu rongga dada.

Dan kelmarin juga penduduk di daerah Langkahan, Aceh Utara, dikejutkan dengan cerita seekor ular sawa besar membaham seekor anak lembu. Aneh, tapi benar, bahawa ular sawa itu kini menjadi tontonan ramai apabila pihak berkuasa tempatan menangkapnya dan mengurungnya di tempat yang selamat, terselamat dari kemarahan penduduk yang mahu membunuh pemangsa berkenaan.

No comments:

Designed By