Breaking News

Friday, August 15, 2008

FENOMINA 51 TAHUN MERDEKA



KUALA LUMPUR: Tahun ini terasa sangat berbeza suasananya. Benar-benar sepi. Sayuuuuu...............

Usia negara yang mencecah masuk 51 tahun dalam beberapa hari lagi macam tidak diperdulikan. Hari Ulangtahun Kemerdekaan sepertikan tidak memberi sebarang sentuhan pada jiwa-jiwa pemimpin dan para pengurus yang mentadbirkan negara.

Suara dan teriakan ‘Merdeka!’ belum lagi kedengaran walau tarikh 31 Ogos akan tiba 384 jam lagi.

Jika sepuluh atau 15 tahun dulu semua rakyat berebut-rebut mengibarkan bendera negara minggu-minggu menjelang tibanya Hari Kemerdekaan, tapi kini tidak lagi.

Tidak ada lagi sehingga hari ini kereta-kereta, lori, bas, MPV atau motosikal yang mahu mengibarkan Jalur Gemilang. Sepertikan tidak ada siapa lagi yang sudi mempamirkan rasa patriotik, kebanggaan dan kecintaan kepada negara.

Cuma sebuah gerai buruk di Chow Kit yang kibarkan sebaris lima bendera Jalur Gemilang. Yang lain belum lagi.

Jika dulu seorang pemandu kereta, lori atau bas akan merasa terlalu janggal seandainya Jalur Gemilang tidak dikibarkan pada kenderaan masing-masing, tetapi sekarang (gamaknya) si pemandu ini akan terasa demikian asing dan aneh jika bendera negara dikibarkan pada kenderean mereka.

Demikianlah fenomina dan realiti yang berlaku di Malaysia akhir-akhir ini. Rakyat yang tertekan dengan masalah kenaikan harga barang-barang dan kos sara hidup yang melambung tinggi melahirkan kekecewaan mendalam mereka terhadap kepimpinan negara.

Kerajaan dilihat masih terkapai-kapai, kebingungan dan tanpa halatuju yang kukuh untuk mencari formula terbaik dalam menyelesaikan masalah inflasi yang sangat membelenggu ini.

Segala yang terbaik telah dilakukan oleh Pak Lah dan jentera pentadbirannya ke arah meringankan tekanan ekonomi yang membebani rakyat. Namun rakyat melihat bahawa usaha memerangi tekanan ekonomi ini oleh kepimpinan negara masih lagi lemah dan terlalu rapuh.

Pak Lah mungkin tidak akan sempat melihat Jalur Gemilang berkibaran dan bergerak di setiap lorong, jalan dan lebuhraya di Semenanjung, Sabah dan Sarawak, seperti sepuluh atau 15 tahun dulu, apabila dia membawa bungkusannya keluar dari Putrajaya nanti.

Merdeka untuk Malaysia. Merdeka untuk semua rakyat yang masih terlonta-lonta.

2 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

Selamat menyambut hari kemerdekaan ke-51.

Setiap tahun ucap benda yang sama. Saya tak tahu saya merdeka ke tidak ;)

Mcm ditakuk lama je :)


Jemput masuk ke blog saya ;)
http://teampemudaumno.blogspot.com
http://pro-faizal.blogspot.com

Unfiltered-Madness said...

Assalamualaikum Tuan,

Apapun saya tetap akan kibarkan jalur gemilang.

Jangan marahkan nyamuk badawi kita hilang rasa sayang kepada negara

Designed By