Breaking News

Thursday, August 14, 2008

ANWAR KEMBALI KE PERMATANG PAUH

Kemesraan yang jelas terjalin antara Anwar Ibrahim dengan bekas Presiden Bank Dunia, Paul Wolfowitz yang terkenal sebagai perancang utama dasar menyerang para mujahidin dan negara-negara Islam.

Anwar Ibrahim akan mencuba nasibnya untuk kembali menguasai kerusi parlimen Permatang Pauh melalui pilihanraya kecil 26 Ogos ini.

Perjalanan pilihanraya kecil ini mendapat perhatian banyak pihak, yang bukan sahaja di kalangan masyarakat Malaysia, tetapi pastinya lebih menjadi tumpuan Pentadbiran Negara Amerika Syarikat sendiri yang mahu melihat ‘Putera White House’ mereka terus berjaya merampas kerusi Perdana Menteri September nanti.

Selepas kemenangan besar Pakatan Rakyat (PR) di bawah kepimpinan PKR pada Pilihanraya Umum ke 12 pada Mac lepas, yang menyaksikan kemampuan pakatan itu merampas Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan, Anwar sepertikan tidak sabar-sabar lagi untuk kembali ke Parlimen.

Dan dia lebih tidak sabar lagi menanti saat untuk menggempur Dewan Rakyat sekeras mungkin sehingga dewan itu berada di dalam genggamannya.

Anwar mempunyai lebih banyak ‘advantage’ untuk memenagi Permatang Pauh kali ini. Dia mewakili kawasan parlimen itu sejak 1983 sehingga 1998, kemudian diteruskan dengan penguasaan isterinya, Dr. Wan Azizah mulai 1999 sehingga 2008.

Namun perkembangan politik dalam negara sejak PRU12 Mac lepas sehingga sekarang, berkemungkinan memberi kesan kuat terhadap keputusan pilihanraya kecil ini. Ia mungkin boleh menyebabkan kepada turunnya majoriti PKR atau sehingga ke peringkat BN boleh menawan kawasan tersebut.

Pengundi yang selama ini melihat Anwar sebagai seorang pejuang tulin untuk Malaysia, barangkali akan menukar selera setelah melihat diri sebanar di sebalik pemimpin yang mereka pertahankan ini – bahawa Anwar lebih merupakan seorang pemimpin tajaan Amerika Syarikat.

Hubungan baik Anwar dengan kalangan perancang-perancang dasar AS seperti Paul Wolfowitz, bekas Timbalan Setiausaha Pertahanan AS yang bertanggungjawab menggubal dasar Amerika memerangi negara-negara Islam dan apa jua kumpulan pergerakan jemaah Islam, bukan menjadi suatu yang rahsia lagi.

Apakah pengundi-pengundi Permatang Pauh akan terus menyokong Anwar meskipun Anwar itu sendiri menjadi teman rapat kepada orang yang bertanggungjawab meruntuhkan Afghanistan dan Iraq serta terus menyebabkan rakyat di Palestin menderita dan sengsara?

Dan bahawa kesungguhan jentera parti Pas menykong kempen Anwar di dalam pilihanraya kecil ini pastilah akan menjadi tanda tanya lebih besar lagi: Apakah Pas juga akan terus-terusan mempartahkan calon tajaan Amerika Syarikat, iaitu negara yang kini terang-terangan terus mengganyang dan menghancurkan negara-negara Islam?

Malaysia akan menyaksikan sejauh mana kesan kejahatan pentadbiran AS terhadap Islam itu di terima atau ditolak oleh pengundi melalui keputusan pilihanraya Selasa 26 Ogos ini.

Jangan lupa mengikuti siaran Bila Gendang Dipalu seterusnya dalam beberapa hari lagi untuk kita menelurusi dan mengetahui sejauh mana kebenaran wujudnya kepersepakatan Anwar dan pentadbiran White House dalam pergolakan politik Malaysia yang semakin bergolak sekarang.


No comments:

Designed By