Breaking News

Thursday, August 7, 2008

EPISOD CINTA YANTO & YANTI

“Nyaman sekali bila dapat datang ke Malaysia.” Inilah ungkapan yang kerap diluahkan oleh sejuta tetamu tidak diundang dari seberang Indonesia yang datang dan pergi sejak lebih dua dekad lepas.

Di sini pendatang-pendatang seberang itu membanting tulang mencari rezeki lebih lumyan kerana mereka dapat melihat bahawa bumi Malaysia menyediakan pelbagai habuan yang berlambak di sana sini.

Sebanarnya ada cerita-cerita lain yang tersembunyi yang menarik begitu ramai rakyat Indonesia datang ke sini. Bagi sebahagaian besar dari mereka bumi Malaysia adalah sebuah syurga yang menjanjikan seribu satu macam kesenangan dan kebebasan yang tidak mereka miliki semasa berada di Indonesia sendiri.

Di sini hampir semua bebas dan terbuka. Seorang pemuda dari Tulong Agung di Jawa Timur bebas saja berpacaran dengan gadis pendatang ayu dari Madura, Makasar, Lombok, Sumbawa, Aceh, Medan atau gadis mana jua, asalkan mereka dari negara yang sama.

Kalau di desa, dulu, mereka tidak bebas bergaul atau ‘berpacaran’, tapi di Malaysia segalanya bebas. Si gadis dan teruna boleh saja tinggal sebilik (macam pasangan suami isteri) tanpa ada siapa pun yang mahu ambil paduli.

Macam-macam cerita lucu dan sangat aneh boleh dikutip dan dilihat bila bercakap darihal pendatang-pendatang tidak di undang, atau sebaliknya, dari Indonesia yang bertaburan di serata pelusuk Tanah Melayu.

Aneh juga bila kita tengok bagaimana seorang perempuan Indon yang ayu dengan umur lebih sedikit 20 tahun, yang punya suami dan anak di desa asalnya, tapi enak-enak saja duduk sebilik dengan lelaki jiran sekampungnya untuk beberapa bulan, lalu kemudiannya terus saja berkahwin.

Si Yanto dari Kediri mudah saja berpacaran dengan si Yanti dari Medan, lalu kemudian tinggal bersama dengan penuh bebas di bilik sewaan, maskipun ia disaksikan teman-teman lain dari negara yang sama.

Di bumi Malaysia juga pekerja-pekerja yang punya isteri dan anak di desa Indon mereka, bebas saja menambah isteri di sini, dengan siapa juga meskipun mungkin isteri senegaranya itu masih punya anak dan suami di sana.

Dan bila sampai masa untuk pulang ke Indonesia, si Yanto dan si Yanti tadi senang saja berpisah secara aman tanpa perlu banyak soal dan tanya. Si Yanto pulang ke Kediri, dan si Yanti balik ke Medan.

Episod hubungan intim antara mereka cuma bagaikan suatu mimpi, tetapi nyata. Ia tercatat untuk suatu tempoh yang sementara sahaja, ketika masing-masing dikatakan berada dalam situasi ‘dharurat’ semasa berada di perantauan.

No comments:

Designed By