Breaking News

Wednesday, March 16, 2016

LOMBOK: Pelancongannya Mengejar Bali

Siang tadi pesisiran Gili Air, yang terkecil di antara tiga pulau di barat laut Lombok, kami terokai. Alam lautnya amat luar biasa. Sungguh indah, demikian menawan.

Sarapan kami di restoran Vila Ombak memang menyelerakan. Banyak bahan dan juadah disediakan. Makanlah apa sahaja yang anda idamkan di sini kerana pihak hotel menyediakan sarapan percuma untuk semua tamu.

Suasana pagi yang nyaman dengan deru angin dan ombak kecil memukul pantai di hadapan kami, demikian menyenangkan. Meski tamu agak ramai, namun tamu tak perlu berebut-rebut untuk mengambil makanan kerana hidangan disediakan lebih dari mencukupi.

Ribuan ikan pelbagai rupa dalam bentuk pancawarna yang demikian menawan seperti yang diabadikan dalam foto ini di perairan Gili Air, sebuah pulau di barat laut Pulau Lombok sempena kunjungan keluarga kami kelmarin.
Dari jetty terapung di hadapan Vila Ombak, tiga anak muda Lombok yang mengendalikan kembara laut kami hari ini membawa kami menyusuri perairan Gili Meno, sebuah pulau kecil 15 minit dari Gili Trawangan, yang juga menjadi tumpuan pelancongan di Lombok.

Di pesisiran penuh tumbuhan karang ini kami berhenti sebentar – snorkling untuk menyaksikan ikan-ikan berwarna warni di sini. Kumpulan ikan-ikan kecil yang bermain di sini tidak begitu banyak. Kurang menarik. Dan kami berangkat pula menuju ke Gili Air, juga pulau kecil terletak berhampiran dengan Pulau Lombok sendiri.

Gili Air nyata sangat segar. Hidup dengan serba serbi aktibiti dan kembara pelancongan – dari urusan memancing, menyelam, snorkling  sehingga kepada penyewaan bot layar.

Pelancong kulit puteh (Bulek- ikut istilah Insonesia) dengan pakaian secompang secomping bersantai di pinggiran pantai pulau Gili Air, sebuah pulau kecil yang menjadi igauan pelancong luar.
DENYUT NADI GILI AIR

Berpuluh restoran didirikan di sepanjang pantai dengan kemudahan untuk pengunjung bersantai untuk memanaskan tubuh, atau pondok-pondok kecil untuk berteduh.

Di bahagian belakang deretan restoran pinggir pantai ini, terdapat lorong sepanjang 200 meter yang dipenuhi dengan gerai dan kedai-kedai kecil yang menjual berbagai bahan cenderamata serta lain-lainnya untuk tarikan pelancong. Dan kesemua perusahaan di sini dikendalikan sendiri oleh warga Lombok. Hotel dan chelet kecil juga tersedia di Gili Air.

Berbelas buah bot membawa 20 hingga 30 penumpang tiap satu, menghantar kumpulan-kumpulan pelancong ke Gili Air menjelang tengtahari. Hampir kesemua pelancong yang datang ini adalah warga Australia atau dari Eropah.

Selepas menghirup sacangkir kopi, saya berjalan menyusur pantai berhadapan restoran pulau yang sangat menarik ini untuk merlihat sendiri denyut nadi yang menggerakan pulau kecil ini.

Dari arah belakang dan di bawah rimbunan redup restoran pinggir pantai Gili Air, Lombok.
HAMPIR TELANJANG

Beratus pelancong kulit putih bersenang-senang dalam percutian mereka di dunia tropika, menikmati alam Gili Air dengan pantai berpasir putih dan halus sambil dilayan oleh pengusaha-pengusaha tempatan dengan penuh mesra.

Ramai yang berbaring di bawah pondok teduh sambil membaca buku. Ada yang bersantai di restoran redup sambil minum dan makan. Ada yang berjalan melihat desa di tengah pulau. Dan ramai pula yang bersantai di tepi pantai untuk menjemur tubuh atau berehat.

Kesemua pelancong wanita kulit putih yang datang ke Gili Air adalah dengan tubuh hampir telanjang. Tiap satu dari mereka cuma mengenakan kutang kecil bahagian atas dan sacarik kain di bahagian bawah. Yang montel gendut hampir terburai. Yang kurus nipis makin mengempis.

“Gili Air dan Gili Trawangan nampaknya lebih hebat dari Phuket atau Krabi,” bisik saya sendiri melihat.

Alam laut penuh dengan kehidupan menarik di perairan Gili Air. Kami terpegun melihat semua keindahan ini.
BERUBAH MENJADI BALI

Di sini kaum pelancong bebas untuk berpakaian, kecuali telanjang. Mereka juga bebas untuk menghirup apa juga jenis minum kerana Gili Air dan Trawangan bebas dari sekatan minuman keras.

Kata Ham, pengendali chidomo (kereta kuda) yang membawa saya ke pantai Ombak Sunset di barat Gili Trawangan petang tadi: “Pulau kami kok memang sudah berbubah menjadi seperti Pulau Bali, Pak. Mana yang dulunya haram sekarang sudah jadi halal di sini.”

Puas bersantai dan makan, kami kembali meneruskan kembara meneroka alam laut Gili Air. Bot kami berhenti di pesisiran 100 meter dari pantai Gili Air.

Ikan berwarna warni bermain dan hidup bebas di perairan berbatu karang. Foto perairan Gili Air.
PENAT TAK TERASA

Wow....... tersintak kami melihat ribuan ikan pelbagai rupa dan pancawarna bermain di batu karang yang memang boleh dilihat dari lantai kaca bot.
Memang luar biasa keindahan alam laut pesisiran Gili Air. Di pantai yang terlindung dari pukulan angin jam 2 petang ini, cucu-cucu yang kecil dan besar puas berenang mengejar kawanan ikan yang bermain sekeliling bot kami.
Ikan bona (angel fish) berenang bersama kawanan ikan warwarni yang lain.
 Namun, saya tidak kurang terperanjat pula ketika asyik mengambil foto dan video panorama yang menakjubkan ini, tiba-tiba pula muncul di hadapan kami tubuh-tubuh perempuan kulit putih dengan kutang secompang secomping, seperti yang dilihat di pantai tengahari tadi, tiba-tiba muncul menyelam dan berenang di hadapan kami.

Sejam kami berenang bersama ribuan ikan pancawarna dan pelbagai rupa diteluk berair tenang dan jernih berkaca. Penat tidak terasa. Demikian indah, menawan dan hebatnya alam laut Gilis Air, yang segalanya menjadi milik Allah Maha Pencipta ini.