Breaking News

Sunday, September 15, 2013

ALI RUSTAM LEDAKKAN FENOMENA BARU MELAYU



Hikmah BN Gagal di Bukit Katil
Dia terduduk lesu apabila kalah secara mengejut di tangan pendatang baru yang sama sekali tidak dikenali ramai setelah keputusan kerusi parlimen Bukit Katil diumumkan malam 5 Mei lepas. Lalu tanpa terkawal terluah kata-kata dari lubuk hatinya: “Apa lagi yang Cina mau?”

Datuk Seri Muhammad Ali Rustam secara umumnya dilihat tersungkur di bumi yang telah lebih satu dekad ditatang dan dibangunnya. 
Ali Rustam cetuskan ledakan kebangkitan baru Melayu sehingga melahirkan pula pakej Pemerkasaan Ekonomi Melayu yang penuh radikal dan berani seperti dumumkan Najib di UITM kelmarin.

Namun dari sudut hakikatnya kegagalannya di Bukit Katil menyimpan hikmah tersendiri, yang bukan saja untuk diri mantan Ketua Menteri Melaka yang sangat popular itu, malah terhadap ummat Melayu dan Malaysia seluruhnya.

Pengkhianatan pengundi-pengundi ‘tiong’ dan ‘hua’ (pepat di luar, tapi runcing di dalam) terhadap Muhammad Ali setelah dia mengubah Bukit Katil dari sebuah kawasan hutan terpersok kepada taraf kota yang maju, pesat membangun dalam tempoh yang singkat, benar-benar telah memeranjatkan ummat Melayu.

Melayu melihat kaum tionghua sepertikan kelompok manusia yang sangat tidak berbudi, buta hati. Bahawa setelah ‘bunga diberi, tapi tahi yang dibalas’.

Keputusan Bukit Katil, disokong kemenangan besar Pakatan Rakyat (PR) pada  PRU13, kemudian memperlihatkan berlakunya perubahan sikap pengundi-pengundi bukan Melayu, tionghua terutamanya (menunjukan siapa mereka sebenarnya), demikian biadab, semakin lantang, keras dan tidak bersopan.

Ali Rustam, dengan Perjuangan Melayu Yang Belum Selesai, telah membawa Melaka berubah taraf sebagai sebuah 'Negeri Maju' mulai 2010 ketika Melaka dipimpinnya selama lebih satu dekad.
Laman-laman sosial di internet selepas PRU13 memaparkan sikap sebenar penduduk berketurunan tionghua, kaum yang datuk nenek mereka dulu datang menumpang mencari kehidupan di bumi Melayu, tetapi kini mencerca dan menghina Melayu, hatta kepada perbuatan mempersendakan Islam, agama rasmi negara dan agama orang Melayu.

Sikap biadab serta ‘kurang ajar’ yang mereka paparkan ini kini dan pada hari ini, ekoran tumbangnya Bukit Katil 5 Mei lalu, meledakkan satu gelombang dan ‘fenomena’ baru di kalangan masyarakat Melayu: bahawa Melayu bangkit marah apabila diri mereka disepak dan dipijak oleh keturunan penumpang dan pendatang, apalagi apabila agama mereka dipersenda dan dipermain-mainkan.

Fenomena dan kebangkitan kesedaran baru serta kemarahan Melayu ini dapat kita saksikan pada halaman-halaman sosial internet, facebook khususnya, yang memaparkan reaksi kemarahan masing-masing terhadap kaum tionghua yang mereka lihat kini telah tidak lagi menghargai sebuah negara penuh harmoni yang selama ini disediakan oleh Melayu di bumi Melayu ini.

Kata-kata penuh biadab yang dilontarkan kaum tionghua dan balasan luahan kemarahan penuh emosi yang dihamburkan oleh orang Melayu di laman-laman internet demikian memeranjatkan. Apakah 'Akta Hasutan' kita sudah mati?. Apakah nilai peradaban Melayu yang menjadi teras keharmonian Malaysia sudah kita kuburkan?

Pakej Pemerkasaan Ekonomi Melayu (PEM) yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, di UITM kelmarin ternyata membangkitkan perasaan tidak puashati kaum tionghua, seakan-akan mereka belum puas lagi dengan kadar 85 peratus kekayaan dan ekonomi negara yang mereka pegang sekarang.

UITM dipilih sebagai lokasi PEM diumumkan sesuai dengan sejarah dan peranan universiti itu sendiri yang telah mengasaskan kelahiran angkatan teknokrat Melayu di pelbagai bidang sejak lebih 45 tahun dulu sehingga ke saat ini.

Dan sesungguhnya ummat Melayu hari ini terhutang budi demikian banyak terhadap pemimpin-pemimpin yang mengasaskan ITM dulu, terutamanya kepada Arshad Ayub sendiri, tokoh yang pernah bermati-matian menggembeling dan memupuk semangat anak-anak Melayu dulu untuk bangkit mencari ilmu manyaingi bangsa-bangsa besar lain di dunia.

Samad Said masih mengekalkan cermin wajah ala Bapak Tentera Merah Vietnam, Ho Chi Minh, meskipun Melayu amat membenci komunis dan makhluk yang bernama komunis itu sendiri tercatat sebagai musuh-musuh Allah.
Alangkah terperanjatnya ummat Melayu dalam ketika kebangkitan fenomina baru Melayu ini meledak, Samad Said, sasterawan yang masih memakai jubah Ho Chi Minh (bapak Tentera Merah Vietnam), beserta beberapa kerat pemuja jumudnya, ternyata telah melanggar nilai peradaban Melayu sendiri apabila dia dan rakan-rakan seperjuangan barunya melalui pakatan Anwar Ibrahim, dengan penuh biadab memperlekeh dan membuang Jalur Gemilang dalam insiden panas di ibunegara minggu lepas.

Rakyat Melayu demikian marah terhadap sasterawan tua yang semakin lesu itu dan kini terpaksa menghadapi zaman gerhananya sambil menghabiskan sisa-sisa usia reputnya di bawah payung simpati Ambiga Sreevanasan dan Anwar Ibrahim.

Demikianlah cetusan kebangkitan semangat Melayu, seperti kebangkitan kekacauan 44 tahun dulu, yang menyaksikan Melayu meledak bangkit hatta ke tahap mempertaruhkan nyawa apabila maruah dan martabat bangsa mereka dipijak, apalagi apabila panji keagungan negara dibuang dan diperlekehkan.

Gelombang suara rakyat Melayu di laman-laman internet hari ini menggema. Mereka mahukan Najib meneruskan usaha PEM, tanpa menoleh lagi ke belakang, meski apa pun reaksi mereka (kaum tionghua).

Rakyat Melayu hari ini mahukan PEM dilaksana dan direalisasikan sesegera mungkin berpaksikan kepada kalimah keramat 'Walau-karihal-kaafiruun' meskipun mereka, kaum keturunan pendatang itu membencinya.

Bukit Katil telah memberi lonjakan baru kepada rakyat Melayu serta masyarakat Bumiputera di seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak untuk bangun mempertahankan keistimewaan mereka sebagai pemilik asal Tanah Melayu. Mereka kini sedar dan dapat melihat 'belang' sebenar kaum tionghua sepertikan mereka menyimpan agenda tersembunyi untuk meruntuhkan Melayu dan Bumiputera.

Apakah mereka mahukan Melayu dan Bumiputera di Tanah Melayu menerima nasib yang sama seperti apa yang terpaksa ditelan dan diratapi oleh Melayu Singapura hari ini, atau seperti nasib Melayu di (pulau) Penang yang terkontang kanting kini? Inilah yang menjadi tandatanya dan amat dicurigai oleh Melayu.

Dan Muhammad Ali Rustam yang kini duduk sebagai Pengerusi PUNB pastinya mendapat suntikan semangat baru untuk meneruskan ‘Perjuangan Yang Belum Selesai’nya itu. Bahawa Bukit Katil telah mencetuskan kebangkitan semangat kesedaran baru Melayu yang kini diledakkan pula dengan perjuangan Pemerkasaan Ekonomi Melayu.

No comments:

Designed By