Breaking News

Monday, May 30, 2016

SELAMATKAH UMNO DI S.B, K. KANGSAR?














KUALA LUMPUR 29 JUN - Barisan Nasional mungkin selamat menghadapi ujian pilihanraya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar 18 Jun ini meskipun menteri-menteri dari empat anggota kanannya dalam komponen parti memberi amaran akan meninggalkan kabinet sekiranya Parlimen meluluskan undang-undang hudud.

Hampir semua pemerhati politik kini bercelaru mencari titik petanda ke  arah mana sebenarnya aliran sokongan pemilih di peti-peti undi nanti ekoran pelbagai isu baru yang tiba-tiba muncul, isu yang memungkinkan BN (Umno) mampu mengekalkan kedua-dua kerusi parlimen atau sebaliknya.

Banyak pihak di minggu-minggu sebelum ini yang melihat kemungkinan Umno tersungkur di Sungai Besar (SB) dan Kuala Kangsar (KK) pada PRK berpunca dari isu penggelapan berbilion ringgit dana 1Mdb, masalah GST, gelombang dalaman Umno sendiri menolak kepimpinan PM Najib Razak serta isu Deklarasi Rakyat yang disokong kuat oleh Tun Dr Mahathir.

Umno seharusnya tumbang di SB dan KK berasaskan kemungkinan kejahatan yang berlaku di dalam 1Mdb dan lain-lain simpang siur pengurusan yang dilihat berlaku dalam negara.

Kemungkinan ini lebih nyata lagi apabila empat menteri dari empat parti
komponen BN membuat keputusan mahu meninggalkan kabinet sekiranya Parlimen meluluskan peraturan hudud yang dikemukakan oleh presiden Pas, Haji Hadi Awang.

Presiden MCA, Liow Tiong Lai, memberi amaran akan keluar dari kabinet jika Parlimen meluluskan undang-undang hudud cadangan pas ini. Subramaniam dari MIC juga mahu keluar, diikuti dengan Mah Siew Keong dari Gerakan dan Joseph Kurup dari PBRS.

Namun di sebalik semua hambatan dan kecelaruan itu, tiba-tiba berlaku kekecohan di kalangan barisan pembangkang di dalam Pakatan (longgar) Rakyat (Pas, Pkr, Amanah dan Dap) yang sama-sama berebut mau meletakkan calon masing-masing di SB dan KK.

Sehingga kini Pas berkeras mahu calonnya sahaja bertanding di kedua-dua kawasan menentang calon Umno. Pkr mahukan SB, manakala Amanah pula mahukan KK.

Sehinggga Pas, Pkr, Amanah dan Dap tidak mencari kata sepakat di dalam memilih calon tunggal bertanding di kedua-dua kawasan, maka Umno dikira masih boleh menarik nafas lega.

Najib dan jentera penggempur Umno tentunya mempunyai harapan terbuka mengekalkan SB dan KK sekiranya berlaku pertembungan tiga penjuru pada PRK ini nanti, terutamanya apabila Pas disertai calon Pkr atau Amanah sendiri sama-sama bertanding.

Kempen PRK SB dan KK pastinya panas kelak sekiraya persepakatan baru dicapai oleh Pakatan Rakyat melalui pemilihan calon tunggal berhadapan Umno, persepakatan yang memungkin Umno tumbang di kedua-dua kawasan.


Dan kelak pengundi-pengundi di SB dan KK akan melihat duit raya yang melimpah-limpah bertaburan di kawasan mereka.


No comments:

Designed By