Breaking News

Wednesday, July 13, 2016

Tun Mahathir Memperkatakan Ciri Manusia Bebal

Tun Dr Mahathir Mohamed barangkali sudah tidak lagi mampu mengawal kemarahannya apabila beliau memakai kalimah ‘Orang Bodoh’ dalam serangannya ke atas barisan pemimpin Umno dan Pas yang menyokong kejahatan Putrajaya melesapkan berbilion ringgit dana melalui 1Mdb.

Tun Mahathir merumuskan bahawa mereka yang dipilih terlibat di dalam 1Mdb sebagai golongan pekak dan bebal kerana masing-masing tidak mampu bercakap.

Ikuti tulisan penuh Tun dr Mahathir dalam tulisan terkini beliau berhubung isu ORANG BODOH yang disiarkan melalui blog Chedet.


 ORANG BODOH

1. Saya diberitahu bahawa Sarawak Report, entah bagaimananya, telah dapat memperolehi laporan Audit Negara mengenai 1MDB yang paling rahsia. Dan mereka berkata laporan Audit Negara itu adalah menjahanamkan. Terdapat begitu banyak perkara yang salah, malah perkara-perkara jenayah yang dilakukan oleh orang-orang 1MDB dan Pengerusi Lembaga Penasihat, yang mewajarkan tuduhan jenayah diambil terhadap Pengerusi dan kakitangan 1MDB.

2. Tetapi seperti yang kita semua tahu A.G. yang satu lagi itu (Attorney General) – iaitu Peguam Negara telah mengisytiharkan bahawa laporan Ketua Audit Negara tidak menunjukkan bahawa Najib telah melakukan sebarang kesalahan atau jenayah. A.G. ini menolak laporan A.G. yang satu lagi dan beliau kuatkuasakan Akta Rahsia Rasmi untuk menghalang orang ramai mengakses kandungan laporan.

3. Jelas sekali kedua-dua A.G., kakitangan pejabat Audit Negara dan pejabat Peguam Negara dan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) mengetahui kandungan laporan Audit Negara ini. Tetapi mereka tidak bercakap. Bibir mereka dimeteraikan.

4. Kemudian Menteri Kewangan II meletak jawatan daripada semua jawatan. Dia tidak menjelaskan mengapa beliau mengambil tindakan yang drastik itu. Dia akan ke Jordan untuk belajar agama. Nampaknya bibirnya juga dimeterai. Dia membisu sekarang.

5. Jika melihat kepada mereka yang terlibat dalam penubuhan dan pengurusan 1MDB, seseorang mesti membuat kesimpulan bahawa mereka itu telah dipilih kerana mereka bodoh. Dan mesti ada banyak orang-orang bodoh sebegini di persekitaran. Sesetengahnya meletak jawatan dengan cepat, yang lainnya mengambil masa yang lebih lama. Sesetengahnya mungkin telah dihentikan atau dipindahkan atau bersara. Tetapi kecacatan umum mereka semua adalah ketidakmampuan mereka untuk bercakap. Boleh jadi juga mereka pekak, tetapi sudah pasti mereka semuanya adalah bodoh.

6. Saya percaya terdapat undang-undang mengenai menutup perbuatan jenayah. Bahkan orang-orang bodoh pun tidak dikecualikan daripada undang-undang ini. Mereka mungkin bodoh tetapi mereka tidak sebegitu bodoh sehingga tidak dapat membezakan di antara betul dan salah. Mereka boleh membaca dan mereka boleh memahami.

7. Mahkamah undang-undang mungkin tidak dapat menerima dengan baik pengakuan bahawa mereka bodoh. Mungkin mereka boleh mendakwa bahawa mereka telah dipaksa untuk bertindak bodoh. Kemungkinan seorang. Mungkin juga dua atau tiga. Tetapi sekumpulan manusia yang besar tidak mungkin dapat dipaksa untuk bertindak bodoh. Hujahan mereka akan ditolak oleh mahkamah.

8. Kemudian timbul persoalan perasaan yang ada dalam hati nurani. Tetapi terdapat mereka yang dengan penuh cerianya memperindahkan apa yang mereka tahu dengan membuat pembohongan. Tidak mungkin mereka begitu buta huruf sehingga tidak boleh membaca. Akhbar, media alternatif dan penyiasat pakar seperti WSJ dan Sarawak Report tidak mungkin dapat mereka-reka semua penipuan skala besar yang melibatkan 1MDB. Sehingga laporan asal diisytiharkan awam, tuntutan oleh konco-konco mereka bahawa semuanya adalah pembohongan tidak boleh dipercayai .

9. Hari ini anda boleh bertindak bodoh. Tetapi akan tiba masanya apabila helah ini tidak dapat dimaafkan. Walaupun anda berselindungkan agama, pengelakan tidak akan bertahan.

10. Kumpulan ketiga terdiri daripada mereka yang telah diberi makan dedak (bran). Dan yang keempat terdiri daripada penyokong yang tidak boleh berfikir. Kumpulan ini percaya bahawa seseorang Presiden yang juga seorang pemimpin parti berhak untuk berbuat apa-apa saja yang beliau suka, termasuk mencuri wang Kerajaan tidak kira berapa banyaknya. Satu juta atau satu bilion tidak mengapa. Ianya hanya melibatkan perubahan “m” kepada “b” dan menambah tiga lagi sifar – iaitu menambah kosong. Bagi mereka, “bukan mereka untuk menyoal sebab mengapa, tetapi bagi mereka ialah membuat sampai mati”. “Presiden saya, semoga dia sentiasa berada di landasan yang betul, tetapi dia Presiden saya, betul atau salah”. Itulah mentaliti mereka.

11. Di antara semua orang-orang yang bodoh ini, negara ini akan musnah. Tetapi siapa yang mempedulikan !!

12. Hari pembalasan pasti akan tiba. Ia akan tiba sebelum orang-orang Islam di kalangan mereka bertemu Pencipta mereka. Mulut akan terbuka dan kata-kata akan mencurahkan keluar. Agama tidak akan membebaskan anda. Menunaikan Haji, terutamanya dengan wang dicuri, tidak akan menebuskan dosa-dosamu. Anda akan mendapat balasan yang setimpal.

No comments:

Designed By