Breaking News

Thursday, August 6, 2009

ACEH PERLUKAN ANWAR IBRAHIM PIMPIN DEMONSTRASI?



Anwar: Paling terkemuka sebagai 'Pemimpin Demonstrasi' dari awal '70hn sampai sekarang.


ACEH memerlukan kehadiran seorang pempimpin 'demonstrasi jalanan' terkemuka seperti Anwar Ibrahim untuk melepaskan dirinya dari cengkaman Jakarta yang masih mengikat wilayah itu dari bebas membangun seperti kebebasan yang dinikmati oleh wilayah-wilayah lain di Indonesia.

Hal ini ternyata apabila menyaksikan keluhan Gabenor Irwandi Yusuf di Banda Aceh semalam yang menagih simpati Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) supaya pemerintah Indonesia memberi laluan lebih luas kepada Aceh dalam menjalin hubungan dengan dunia luar.

Kehadiran pemimpin seperti Anwar, barangkali, boleh menggerakkan ratusan ribu rakyat Aceh keluar melakukan demonstrasi besar-besaran untuk memberi tekanan kepada Jakarta yang dikira masih terus memperlekehkan 'Memorandum Persefahaman' yang memberi hak kepada Aceh berkerajaan sendiri empat tahun lalu.

Presiden Susilo Bambang Yodhoyono: Mempertahankan keamanan dan perdamaian di seluruh wilayah Aceh wajib hukumnya dan sudah menjadi harga mati.
Media utama Aceh, Serambi, seolah-olah menyokong kuat budaya demonstrasi apabila ia ia memberikan gambaran: "Kuala Lumpur Lumpuh" beserta dua foto besar pasokan keselamatan bertempur dengan 'Tentera Anwar Ibrahim' pada berita utama muka depannya keluaran Ahad 2 Ogos lalu, dalam laporan demonstrasi umum di KL tempoh hari.

Soalnya, apakah nasib seorang pemimpin demonstrasi liar seperti Anwar akan terjamin selamat dan terus diberi kebebasan untuk menggugagat keselamatan negara, sekiranya demonstrasi seperti di KL itu dilancarkan di Indonesia, atau di Aceh sendiri, menyedari bagaimana 20,000 nyawa pejuang Gerakan Aceh Merdeka (GAM) gugur diragut oleh peluru-peluru 'militer' tahun-tahun sebelum tsunami dulu?

Irwandi Yusuf cuma mampu merayu sahaja kepada SBY, semasa presiden itu bertandang ke Banda Aceh semalam untuk merasmikan Minggu Kebudayaan Aceh ke-5, meskipun Aceh cuma diberi ruang yang kecil untuk membangun dan bernafas setelah ia membentuk kerajaan sendiri.

Peristiwa-peristiwa 'peluru sasar', mestipun di tempat-tempat terbuka, dan lelaki-lelaki yang disyaki yang diseret keluar dari rumah-rumah mereka di waktu dinihari, kemudian hilang dan tak pulang-pulang lagi, dalam 'gerakan militer' yang semahu mungkin memburu sesiapa sahaja atas nama 'keamanan' tahun-tahun sebelum tsunami dulu, masih segar dalam ingatan Irwandi dan seluruh rakyat Aceh.

Perjuangan menuntut pembebasan dari genggaman Jakarta itu ditanggung oleh seluruh rakyat Aceh dengan hati penuh remuk dan menyayat. Berbelas ribu wanita kehilangan suami tercinta, manakala lebih 20,000 anak-anak kecil mereka terlantar yatim akibat kehilangan ayah.

Dalam ucapan di depan SBY di Stadium H. Dirmuthala, Banda Aceh itu Irwandi menyebut sikap orang Aceh yang tegas, berani dan pantang menyerah, tetapi sangat bersahabat.

Irwndi Yusuf: Orang Aceh tegas, berani dan pantang menyerah.

Meskipun Aceh menerima longgokan besar bantuan antarabangsa untuk membangun rumah-rumah rakyat dan pelbagai kemudahan asas wilayahnya dalam tempoh lebih empat tahun ini selepas buminya hancur digulung malapetaka tsunami 26 Disember 2004, namun Aceh secara umum dilihat sebagai salah sebuah provinsi termundur di Indonesia.

Namun, semua pengalaman pahit di atas menjadi teladan penting kepada Irwandi dan kepada pejuang-pejuang GAM bahawa pembinaan sebuah wilayah yang aman dan bebas dari amukan dalaman lebih penting kepada bumi Aceh dan rakyatnya dalam ketika seluruh jentera pentadbirannya digerakkan untuk membangun bumi dan rakyatnya.

Irwandi Yusuf dan Aceh tidak perlukan barisan 'pejuang atau tentera demonstrasi', seperti barisan yang ditegakkan oleh Anwar Ibrahim, untuk memperjuangkan hak mereka sekarang di bawah negara berdaulat seperti Indonesia.

Dan seperti kata SBY di Banda Aceh kelmarin: "Mempertahankan keamanan dan perdamaian di seluruh wilayah Aceh wajib hukumnya dan sudah menjadi harga mati." Posted by: SHAHARON SALLEH

No comments:

Designed By